hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > سمنان| بی توجهی به گردشگری عشایر

سمنان| بی توجهی به گردشگری عشایر

جمعیت عشایری کشور را بیش از 230 هزار خانوار با جمعیت تقریبی یک‌میلیون و 200 هزار نفر، تشکیل می‌دهند و بیش از 35 میلیون هکتار از اراضی کشور در اختیار این قشر از جامعه قرار داردهمچنین عشایر استان سمنان متشکل از سه هزار و 181 خانوار و بیش از 14 هزار و 400 نفر جمعیت، شامل 74 طایفه، 1.07 درصد از جمعیت عشایری کشور را شامل می‌شود.

بیش از 30 منطقه برای اجرای طرح گردشگری عشایری در استان سمنان شناسایی‌شده است که نبود زیرساخت‌ها مانند جاده‌های دسترسی و معرفی کامل ظرفیت‌ها، اجرای این طرح‌ها را تاکنون مغفول گذاشته است؛ عشایر با بهره‌مندی از طبیعی‌ترین عناصر و تولیدات متنوع، امکان نوعی گردشگری نیازموده را در ایران فراهم می‌کنند که تجربه نزدیک‌ترین زیست به طبیعت را برای انسان فراهم می‌کند. لذت زندگی در سیاه‌چادرهای عشایری و شروع یک روز با طراوت با خوردن سرشیر، کره و روغن زرد و تکیه‌بر گلیم‌های بافته‌شده از پشم گوسفندی و لذت راه رفتن در چمنزارهای مراتع سرسبز استان سمنان رؤیایی دست‌یافتنی برای همه مردم ایران است که باید مسئولان و عشایر با همفکری و هم‌افزایی برای تحقق این مهم تلاش کننداز سوی دیگر، فرهنگ گردشگر پذیری رکن اساسی در توسعه گردشگری عشایری است که اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان با همکاری اداره کل امور عشایری سمنان باید برای مهارت انسانی در این بخش تلاش کنند.

توسعه گردشگری عشایری سمنان در حد شعار است

یکی از فعالان اقتصادی در بخش عشایری شهرستان مهدی‌شهر گفت: نظریه توسعه بخش گردشگری استان سمنان 15 سال پیش به مسئولان گزارش شد اما تاکنون اقدام مؤثری در این بخش انجام‌نشده استمحمد پارسا اضافه کرد: «گوت سنگسری» یا چادر عشایری که از ظرفیت‌های اساسی در بخش گردشگری است تنها در آستانه نوروز در استان سمنان برپا می‌شود درحالی‌که از این ظرفیت باید در تمامی روزهای سال بهره برد.

او افزود: فعالان اقتصادی علاقه‌مند برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف عشایری استان سمنان هستند اما مسئولان در بعضی موارد با بخش خصوصی همکاری نمی‌کنند.

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: به دلیل خشکسالی و فقر مراتع بخش عشایر رغبت چندانی برای فعال‌سازی بخش گردشگری ندارند و این قشر از جامعه معتقدند دام پایه اصلی حیات عشایر است.

رونق گردشگری عشایری در دستور کار است

اما سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان گفت: توسعه گردشگری عشایری برای رونق اقتصادی در استان در دستور کار است.

مهدی جمال افزود: ظرفیت‌های گردشگری استان سمنان در بخش‌های مختلف بی‌نظیر است اما از این ظرفیت‌ها در بخش‌های مختلف به معنی واقعی استفاده‌نشده است.

او اضافه کرد: آموزش گردشگر پذیری و افزایش مهارت‌های انسانی و رفع مشکلات زیرساختی برای رونق این بخش در دستور کار قرار داردجمال ادامه داد: بخش عشایر در شهرستان‌های مهدی‌شهر، گرمسار، شاهرود و دامغان فعالیت بیشتری دارند که با شناسایی ظرفیت‌ها باید برای توسعه این بخش گام‌های عملیاتی برداشتاین مقام مسئول گفت: عشایر استان سمنان باوجود خشکسالی و مشکلات مختلف همچنان یک جامعه پویا هستند.

پرهیز از کلی‌گویی در اجرای گردشگری عشایری سمنان

مدیرکل امور عشایری استان سمنان گفت: ظرفیت گردشگری استان در چند سال گذشته مغفول بوده و با توجه به سیاست‌های دولت در زمینه توسعه اقامتگاه‌های بومگردی این بخش در 2 سال گذشته موردتوجه قرارگرفته استحمیدرضا حسینی خاطرنشان کرد: آموزش، رکن اساسی در توسعه گردشگری عشایر است که اداره کل میراث فرهنگی در این بخش با اداره کل امور عشایری استان همکاری کند.

او ادامه داد: اکنون در بخش گردشگری عشایر مباحث کلی مطرح می‌شود اما برای افزایش اشتغال در این بخش باید برنامه‌های تخصصی و موردی ارائه شودمدیرکل امور عشایری استان سمنان گفت: 32 منطقه ییلاقی و قشلاقی بخش عشایری سمنان برای توسعه گردشگری شناسایی‌شده است.

حسینی ادامه داد: عشایر سمنان در کنار تولید فرآورده‌های دامی و گوشت می‌تواند با توجه به برخورداری از ظرفیت‌های مختلف در بخش گردشگری هم نقش ایفا کنند.

او اضافه کرد: اکنون در چهار منطقه از 32 منطقه عشایری سمنان طرح‌های گردشگری اجراشده که با هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی و همکاری بخش خصوصی می‌بایست این زیرساخت‌ها در تمام مناطق عشایری شناسایی‌شده تکمیل شود.

مدیرکل امور عشایری سمنان خاطرنشان کرد: در نوروز پیش رو 12 چادر عشایری در نقاط مختلف استان سمنان از ایوانکی گرمسار تا منطقه عباس‌آباد میامی برپا می‌شود.

او تصریح کرد: در چادرهای عشایری سمنان توانمندی و ظرفیت‌های مردان و زنان عشایر استان با عرضه صنایع‌دستی و محصولات لبنی به گردشگران معرفی می‌شود.

بهره‌گیری از ظرفیت گردشگری عشایر مهدی‌شهر مطلوب نیست

فرماندار مهدی‌شهر گفت: بهره‌گیری از ظرفیت گردشگری عشایر این شهرستان باوجود فعالیت ایل بزرگ سنگسری در این شهرستان چندان رضایت‌بخش نیست.

حسن ارگی افزود: اگر مسئولان استانی به معنی واقعی به بخش گردشگری عشایر توجه کنند بدون شک در میان‌مدت استان سمنان به مقصد گردشگری جدید در کشور معرفی می‌شود.

او خاطرنشان کرد: به گفته کارشناسان، ایل سنگسری از بزرگ‌ترین ایل راه بزرگ جهان برای ییلاق و قشلاق استفاده می‌کنند که باید این ظرفیت مهم جهانی به گردشگران معرفی شود.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد